Jak si vybírat knihy?

Na FHS je velká část zkoušek postavená na přečtení opravdu velkého množství knih. Ovšem jak si z dlouhatánských seznamů vybrat? Podle názvu? Podle počtu stran? Podle popisu na Googlu nebo doporučení starších spolužáků? Nebo podle toho, k jakým zkouškám se bude knížka hodit teoreticky i později? Je skutečně obtížné se v těch rozsáhlých seznamech literatury zorientovat. Podle čeho tedy vybírat?



Při výběru knih, které si k jednotlivým zkouškám přečtu, jsem pravděpodobně z nevědomosti udělala několik zásadních chyb. V prvním ročníku jsem postupovala tak, že jsem si vyhledala knihy se zajímavým názvem, zjistila si (na internetu), o čem zhruba jsou a kolik mají stránek. Následně jsem vybrala ideální poměr zajímavosti a malého rozsahu. Chyba! Málo stran hned v několika případech znamenalo velice složitý jazyk, kterému moje já v prváku nerozumělo a nebylo pro něj možné ty knihy přečíst, natož pochopit.

Druhou zásadní chybou bylo, že jsem si předem nezjistila, že například seznamy k Úvodu do historie, EDK a přijímačkám na některé magisterské obory mají některé tituly společné. A když ne přímo, tak na ně alespoň odkazují anebo je tzv. dobré je znát – to víte, pro kontext. Tato fakta mi zůstávala skryta. Zjistila jsem je vždy, až když jsem četla seznam četby pro danou zkoušku a měla jsem pocit, jako bych ty knihy už někde viděla – ano, v minulé zkoušce, kdy jsem si je samozřejmě nevybrala.

Další chybou bylo myslet si, že ty knihy, ke kterým je nejvíce tzv. profláknutých výpisků a otázek, které se u zkoušek objevují, bude zkrátka snadné zpracovat. Ono totiž ty výpisky a kolující otázky znají i vyučující a není pro ně proto problém vymyslet pokaždé jiné otázky anebo se ptát přesně na to, co (někdy bohužel s chybnou odpovědí) koluje mezi studenty.

Nedělejte stejné chyby a ušetřete si čas i nervy. Nejlepší se pro mě ukázala kombinace všech přístupů – vybírat knihu podle popisu, množství zkoušek, ke kterým se může hodit, a doporučení starších spolužáků (hlavně týkajících se jazyka, pochopitelnosti a množství knih a kontextu, který je společně s knihou nutné znát).

Podle čeho vybíráte Vy?

Komentáře

  1. možem sa spýtať, čo presne znamená výber predmetov podľa popisu a skúšok? Chápem tomu tak, že je ideálne vybrať si knihy, ktoré vyžaduje viacero "predmetov". ale ten popis??. vďaka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bakalářské studium na FHS obnáší velkou možnost volby - student si poměrně hodně předmětů vybírá z nabídky povinně volitelných kurzů. Za takových podmínek vybírá podle různých věcí - tématu kurzu (jak je popsaný v sylabu, to je ten popis), vyučujícího, času konání a formy zkoušení. A taky podle toho, jaký kurz se mu zrovna hodí k některé z velkých povinných zkoušek.

      Vymazat

Okomentovat