Vzhůru k přijímačkám!

Minulý rok v den přijímaček jsem stála ve frontě před sálem v Kongresovém centru na Pankráci v naprosto pitoreskním oblečení a plašila. Odjela jsem totiž nalehko z rodné hroudy do Prahy uprostřed letních třiceti stupňů, další den se prudce ochladilo a já zjistila, že jsem doma nechala kalhoty. Ráno jsem na sebe navlékla směsku všeho, co mě mohlo zahřát. Epizoda s kalhotami mě ale příšerně znejistěla a já jsem každých několik minut kontrolovala, jestli mám občanku, slovník, mozek…



Pokud jako já patříte mezi nešťastníky, kteří trémou div neomdlí, mám pro vás několik rad, jak to všechno zvládnout v klidu.  A většina se bude hodit i pohodářům.

Den předem: Zkontrolujte si, že máte všechno důležité s sebou. Nejlepší je napsat si seznam věcí, které potřebujete (průkaz totožnosti, psací potřeby, slovník/y , příp. hodinky), po jejich odšktrtnutí budete klidnější.
K tomu slovníku – budete překládat odborný text, proto vřele doporučuju kvalitní slovník, který uvádí k danému výrazu co nejvíce možných překladů. Kapesní slovník se snadno ponese, ale není to nejšťastnější volba. Pokud budete pracovat se slovníkem, který neznáte, seznamte se s ním, abyste se v něm u překladu rychle orientovali.

V den zkoušky: Vyjděte s dostatečným předstihem, abyste přišli včas. Adrenalin z nutného úprku vaši nervozitu pravděpodobně nesníží.

Jakmile před vámi přistane papír se zadáním, přečtěte si celý text i otázky pod ním (obvykle bývají velmi návodné a mohou vám pomoci s porozuměním textu). Až se zorientujete v kontextu, začněte překládat. Pamatujte, že se nejedná o doslovný překlad. Text, který tvoříte, by měl být stylisticky i gramaticky správně podle pravidel českého jazyka (pokud si nejste jistí v kramflecích, vezměte si s sebou i Slovník spisovné češtiny). 

Nestresujte se. Tři hodiny z mé zkušenosti poskytují dost času na porozumění textu, překlad, zodpovězení otázek i závěrečnou kontrolu. Na tu nezapomeňte, zkontrolujte svůj výsledný text i zodpovězené otázky.

Po zkoušce: Odměňte se něčím pěkným nebo dobrým, a když bude hezky, projděte se po Vyšehradě, ať se vyplaví endorfiny!


Hodně štěstí! (A sbalte si kalhoty, má být zase zima).

Komentáře