Před několika
měsíci mou pozornost upoutala vcelku obyčejná věta, kterou pronesl doktor Josef
Kružík během své přednášky o Platónových dialozích. Řekl, parafrázuji: „Knihy
neslouží k předávání informací, nýbrž mají člověka primárně formovat.“ Na
této myšlence skutečně něco je, obzvlášť když člověk studuje na FHS, kde se
neustále setkává s texty nejrůznějších žánrů a autorů napříč celými
dějinami, což se mu chtě nechtě dostane pod kůži.
Jestliže si na
naší fakultě něčeho cením, je to právě tento způsob formování studentů. Studium
humanitní vzdělanosti je má nejen seznámit se společenskými vědami, nýbrž je
především naučit kritickému myšlení a číst a psát – zvnitřnit v nich
schopnost zodpovědně pracovat s informacemi všeho druhu. Jinými slovy:
bakalářský studijní program FHS utváří prostřednictvím vzdělání v mnoha
společenskovědních oborech člověka takovým způsobem, aby byl schopný nahlížet
svět z perspektivy moderního vědce, který si je vědom složitosti a
různorodosti společnosti, v níž se nachází.
S tímto jde
ruku v ruce i takzvaná „profesní deformace“, a to samozřejmě nejen na naší
fakultě. (Dodnes mám v hlavě „přednášku“ o špatně navržených silnicích,
kterou jsem si mimoděk vyslechl na narozeninové oslavě od studenta dopravní
fakulty ČVUT.) Nemohu mluvit za všechny, avšak studium na FHS mi dozajista velmi
změnilo pohled na svět i sám život.
Objevil jsem cesty
k nespočtu nových podnětů, o kterých mě dřív ani nenapadlo přemýšlet,
natož abych o nich uvažoval jako „vědec“. Neustále kladu důraz na kulturní
relativismus a na logické myšlení, mám vnitřní potřebu podrobovat kritice či
analýze každičkou banalitu nebo přemýšlím o svobodě a etice, jako by byly
fyzikálními zákony. Nehledě na neustálé debaty s kolegy podobného zaměření
– viz nedávná (Sókratem inspirovaná) vyostřená, avšak zábavná diskuze
ohledně definování pojmu dna.
Taková proměna se
nestala díky informacím, které jsem se mechanicky naučil z učebnice. Struktury
uvažování a hodnoty, jež člověk zastává, aniž by si toho byl nutně vědom,
formuje kultura, výchova či literatura; všechno, s čím člověk přijde do
kontaktu. Pokud bych měl svou vlastní profesní (či „fakultní“) deformaci nějak
zhodnotit, byl bych nucen jednoduše říct, že lépe jsem si nemohl vybrat, a to
doslova i obrazně. Domnívám se, že to, co nám fakulta předává, je
v dnešním světě naprostým základem – a za to jsem jí skutečně vděčný.
Roman Sukdolák
student
bakalářského oboru Studium humanitní vzdělanosti na FHS UK
Komentáře
Okomentovat