aneb Oběť paškální, „satí“ Naší
Paní
Když se ptáme, kde začíná vlastně kultura člověka, jednou
z odpovědí na tuto otázku je "u ohně". Ten je člověku mocnou zbraní pomáhající
mu překročit hranice vlastních biologických omezení. Umožňuje mu zahřát se,
bránit se a jíst stravu tepelně opracovanou. Prométheův titánský dar však
nastartoval i další revoluce. Umíme jej totiž krotit a i malý plamínek poskytne
našim očím dostatek světla, abychom ukradli noci několik dalších hodin
aktivního času. Ty pak plníme čtením, vynalézáním nebo čímkoli jiným.
Přesto, že se jedná pouze o teorie, dobře symbolizují jedno
– oheň je pro naši kulturu klíčový. Stal se takovým kdysi, když jako zázrakem
božských sil blesk zapálil první větev. Zůstal jím v prvotních
společenstvích, když byl ústředním bodem setkávání v domě i před ním. Byl jím,
i když ztratil svou praktickou funkci. Posvátný oheň Horev v chrámech
egyptských kněží již nezahřívá promrzlé tváře, ani se na něm nepeče maso.
Z funkčního nástroje vznikl symbol. Dodnes pohání naši civilizaci záblesky výbuchů
nadzvedající písty spalovacích motorů. Proudící z kuželů raket nás rychlostí
téměř čtrnáct kilometrů za jedinu sekundu katapultuje za hranice světa.
Od počátků trochu inteligentního člověka pomáhá oheň tvořit
lidskou kulturu. Je její nedílnou součástí. Zcela jistě pomáhal také při stavbě
katedrál a jako memento této pomoci zůstává v chrámech téměř bez ustání –
vždyť jedním z nejdůležitějších symbolů křesťanských svátků jsou svíce – nedávno
dohořely velikonoční paškály, o Vánocích hoří svíce adventního věnce – úcta
k ohni a světlu svic je jaksi pramenem sahajícím až do prapočátků člověka.
Je pochopitelné, že právě oheň se stal symbolem přítomnosti Boží.
Letos však hořel paškál velikonočního křtu mnohem silněji,
než kdokoli čekal. V jeho ohni shořela totiž Notre-Dame – Naše Paní. Prošla
ohněm tak, jako dnes člověk prochází vodou při křtu – od hlavy. Tato Dáma
v ohni mi tak připomněla jeden prastarý a děsivý indický zvyk – "Satí". Obřad, při kterém manželka
dobrovolně[1]
vstoupí na planoucí pohřební hranici svého zesnulého manžela. Staré umírá a uvolňuje
místo novému. Křest vždy značí nový začátek. To se naplňuje i
v architektonických návrzích na rekonstrukci katedrály.
Více o návrhu na obrázku zde.
![]() |
Zdroj: archdaily.com |
Více o návrhu na obrázku zde.
[1] O
dobrovolném vstupu žen do hranice se dá v mnoha případech vážně
pochybovat. Na ženy byl vyvíjen silný společenský a mnohdy přímý nátlak
společnosti, která se nedokázala plně vyrovnat s rolí vdovy.
Komentáře
Okomentovat