Fakultní výlet 2019: Křest mořem, zasvěcení vínem

Studentem FHS už nějakou chvíli nejsem. Přesto se snažím, aby mi každoroční fakultní výlet neunikl. Ten je naštěstí otevřen nejen pro studenty, ale i pro lidi blízké fakultě. A to se pořád snažím být. Tento rok byl ale výlet trochu jiný. Trochu výraznější, trochu plnější, trochu živější. Ne že by dřív výlety nebyly skvělé, naopak. Vždy jsou plné zážitků, chutí, vědomostí. Tentokrát tam bylo ale něco navíc. Něco, co slovy nelze říct, ani popsat. Třeba trochu porozumíte z dalších řádků. Třeba na vás trochu ulpí…


Už je to více než měsíc, co moje kotníky naposledy omyla lámající se vlnka mořské vody a s pěněním se vpila do horkého písku. Už je to měsíc od doby, kdy mi hrdlem tekl med italských hroznů. Více jak měsíc od potulování se po chudých zapadlých městečkách Apulie či Basilicaty. Proč píšu tak pozdě? Bojím se totiž. Bojím se té tečky na konci poslední věty tohoto textu, kterou vy tam dole už tušíte. Já jsem ale zatím v blažené nevědomosti. Bojím se totiž, že bude znamenat konec, šlus, ende. Hotovo a vyřízeno, výlet je za námi a teď počítat výdaje a ukázat zisky. Jako by mi měla zapsaná slova umožnit zapomenout na to prožité. Jako bych měl ukládat prožitky do jednotlivých písmenek slov. Jako by to klapání jednotlivých kláves odbíjelo umíráček citu. Tak to ale nebude. Ani za ten měsíc ze mě nevyprchalo to nepojmenovatelné, co se najednou objevilo stovky kilometrů daleko. To, co jsem alespoň osobně tímto dobrodružstvím získal.

Z dlaní mi přesto už zmizela struktura starých kamenů a sloupů, po kterých jezdily. Zůstalo však chvění na konečcích prstů, které jako jehly gramofonu rozeznívali ty prastaré kameny. Skladby těch míst v mysli zůstaly. Symfonie plné vlysů, reliéfů, prasklin a spojů. Jistě, dal by se vytvořit seznam navštívených lokalit, nejlépe s krátkým popisem, který by apeloval na čtenářovu představivost a který by se snažil vyvolat alespoň chabou nápodobu prožitého. Vznikl by tak vlastně seznam „skladeb“, play list míst, která jsme navštívili. K čertu ale s takovými seznamy. Pochybuji, že je možné vám tak cokoli předat. Vždyť je možné koukat a nevidět, poslouchat a neslyšet, mluvit a přesto nic neříkat. Můžete navštívit ta samá místa, třeba i ve stejném pořadí a přesto pochybuji, že vyvolají stejný efekt jako u nás. Nevím, co se nám to přihodilo, jaká kombinace všemožných faktorů zapůsobila na naše vědomí a podvědomí. Myslím však, že jsme si zažili svůj vlastní křest mořem a zasvěcení vínem.

Byla to opravdová Grand Tour, vyvolaná snad právě těmi záchvěvy rezonujícího vzduchu vycházejícího z hlazených kamenů. Nebo možná téměř dionýským veselím na březích Jónského moře. Třeba za to mohlo to množství omylem rozlitého vína, které dávná božstva považovala za oběť ke své slávě. Na tom přece nezáleží. Zůstalo tady a teď

Komentáře