Feministka na filosofické půdě

Studentský spolek Koridor na podzim uspořádal konferenci Hledání ztraceného smyslu práce. Vzhledem k tomu, že jsem tři roky pracovala v personalistice a v textech, které konferenci propagovaly, jsem vycítila něco z Marxe, jehož statě o smyslu práce mě zajímaly už delší dobu, chtěla jsem se přijít podívat.



Navíc se ke mně dostala výzva organizátorů, že hledají lidi na výpomoc během konference. Spojila jsem tedy příjemné s užitečným, vzala foťák a lékárničku a zaujala roli šatnářky, zdravotnice, prodejkyně merche a knih, nosičky mikrofonů a fotografky. Během konference nebyl čas přemýšlet, v jaké společnosti jsem se to vlastně ocitla. Když jsme se po jejím skončení šli společně najíst a napít, došlo mi, že jsem široko daleko jediná, kdo nesype z rukávu názvy Hegelových spisů a nedokáže plynule přecházet z diskuse o smaženém sýru k Heideggerově časovosti. Jejdamane! Vždyť já jsem seděla u stolu okupovaného filosofy!

Tohle zjištění dočista zlomilo mou nenucenou sebejistotu. Očima jsem těkala po ostatních a snažila se najít spojence, který by u probíhající kritiky Kritiky čistého rozumu svůj rozum ztrácel docela, stejně jako já. Nikdo takový ale nebyl na obzoru a já začala meditovat o existenci svých znalostí základů filosofie. Grilovaná zelenina a pivo mě uklidnily a já se odhodlala postupně přiznat, že nejsem ztracená studentka bakaláře se zálibou ve filosofii, ale „zvědka“ z Katedry genderových studií.

Moje přiznání odstartovalo množství debat, které v příštích týdnech následovaly. Zjistili jsme, že naše katedry k sobě mají blíž, než by se dalo čekat. Neustále objevujeme další nové průsečíky našich studií a plánujeme další akce, na kterých můžeme dále vyzývat proklamovanou interdisciplinaritu FHS v praxi. V půlce února nás třeba čekají čtyři společné dny v Sudetech, které spojí téma romance, láska a tělo. Všichni připravíme referáty ze svých oborů a jednotlivé názorové proudy budeme podrobovat kritické diskusi.



Našli jsme tak plodné spojení rozdílných diskurzů, které toho mají nečekaně mnoho společného. Věřím, že tento přístup by nás mohl přivést na stopu onoho pověstného smyslu, který naše fakulta tak ráda hledá. Tak studentky a studenti, do toho! Hledejte další možnosti propojování svých znalostí a zaměření. Těším se na všechno, co z podobných příležitostí vznikne.

Komentáře