Jinonický habitus ve Vokovicích aneb Proč se těším na říjen

Nesnáším stěhování.
Nic mě nedokáže rozhodit víc než představa toho, že bych se musela odstěhovat ze svého útulného bytečku v srdci Vinohrad někam do nového místa, i kdyby se jednalo o dům mých snů se dvěma umyvadly, kuchyňským ostrůvkem a instagramně-snídaňovým balkónem. Píšu o tom a cítím lehkou vlnu úzkosti.



Navíc nesnáším, když se stěhují moji kamarádi, moje banka, moje zubařka, můj komiksový obchod… Počkejte, myslíte to vážně? Musím vymyslet novou trasu? Proč zrovna já?

Lehká vlna se prudce mění na záchvat.

A proto jsem byla skutečně překvapena, že oznámení o stěhování fakulty mě nevehnalo do deprese. Svědčí to o překonání strachu ze stěhování (a evidentně i z jakýchkoli jiných změn)? Určitě ne. Nicméně se opravdu těším na neprozkoumané chodby nové budovy a zdrcující změnu své dopravní rutiny. Mám k tomu jeden zásadní důvod: už nikdy nebudu muset do Vokovic.



Nechápejte mě špatně, je to tam krásné – jste-li studentem FTVS. Ale pokud patříte mezi zastánce minoritní skupiny magisterských oborů FHS, cítíte se trochu divně. Občas osaměle. A většinou nepohodlně.

Je problém v odlišnosti habitů? Pravděpodobně ano; Bourdieu mluvil o „sense of one’s place“ – po čtyřech letech ve Vokovicích je mi ale naprosto jasné, že tato obrovská bludišťová budova se stadionem uprostřed je other’s place. Nepotkáte tam vyučující, se kterými jste se seznámili během bakalářského studia; nepůjčíte si tam žádnou knížku, která se vám oborově hodí (pro ty jsme vždy nakonec museli do Jinonic); nedozvíte se, co se děje na fakultě – ještě že máme Facebook.

Cítili jsme se tam odstrčeně. Dobře, já jsem se tam cítila odstrčena. Proto jsem ráda, že tato fakultní roztříštěnost bude po dlouhé době překonána. Vím však, že ne všichni moje nadšení sdílí – rozumím vám.

Vždyť já také nesnáším stěhování.

Ale není to báječné, že konečně budeme mít vlastní sídlo? My, FHSáci, máme držet spolu. Habituálně i prostorově.


Varvara Borisova
studentka navazujícího magisterského programu Antropologická studia

Komentáře