Je načase kriticky myslet

Oddaluji setkání s Latourem a projíždím si Facebook. Každý druhý příspěvek kritizuje vládní nařízení, každý třetí radí, jak zvládnout práci z domova, každý čtvrtý obsahuje epidemiologické prognózy. Pouštím se do čtení delšího textu, jehož autorkou je moje bývalá spolužačka z jazykovky, a za chvíli toho lituji. Hlavním tématem totiž je – zkrátka – neexistující Covid-19. Z textu se dozvídám, že z jejích známých to nikdo nemá, což samozřejmě potvrzuje klíčovou tezi, že nouzový stav je nástrojem politických manipulací a že nejvíc peněz na tom vydělají farmaceutické firmy, které tuto „pandemii“ dirigují.

Jedná se o absolventku Karlovy Univerzity, kterou jsem vždy považovala za dost vzdělanou a inteligentní – proč to proboha píše? Na tuhle otázku odpověď nemám, ale jsem přesvědčena, že nastal ten slavný den, kdy můžeme naplno používat naše známé fhsácké kritické myšlení, o němž jsem já osobně poprvé slyšela před osmi lety na přednášce Úvodu do filosofie.



Je naší největší výhodou – ale zároveň i prokletím. Neustále se ptáme na věci, které na první pohled s tématem nesouvisí vůbec: Kdo to psal? Proč to psal? Proč to psal zrovna tímto způsobem? Z jakých dat vychází a proč? Kde to publikoval? Kdy to publikoval? A co kritika? Co mi v tom chybí? V čem dokážu nesouhlasit? Co je na argumentech problematické? Možná autor příliš generalizuje? Nebo redukuje? Nebo extrapoluje? Nebo jsem se měla té školy vzdát ještě tehdy na přednášce s panem doktorem Murgašem?

Vtipné je, že se na tyto věci ptám v duchu automaticky, a proto to vnímám jako základní kognitivní nastavení, ale dnešní nejistá doba ukazuje – je to důležitý a poměrně náročný skill. A vůbec nevadí, že se někteří kámoši se mnou již vůbec nechtějí bavit.

Jsem ráda, že jsem před osmi lety nepropadla panice a nezdrhla. God bless FHS. A kritické myšlení.


Varvara Borisova
studentka navazujícího magisterského programu Antropologická studia

Komentáře