Studentem na prahu třicítky – proč studovat i ve vyšším věku?

Možná už máte pár let po maturitě a přemýšlíte, jestli má smysl začít se studiem vysoké školy. Odhodlání se ve vás pere s pochybnostmi. Není na to náhodou pozdě? Rád bych vám nabídl několik důvodů, proč je studium ve vyšším věku fajn.
 


1) Žijete svůj sen

V 29 letech jsem začal s magisterským studiem oboru Orální historie – Soudobé dějiny. O jeho existenci jsem věděl několik let. Nebyl jsem si jistý, jestli má smysl investovat čas a úsilí do školy, která není „profesní“ a nepřipravuje vás bezprostředně na konkrétní povolání. Už během svého prvního semestru můžu říct – nelituji. Při studiu cítím takový zápal pro věc, o kterém jsem už ani nevěděl, že ho v sobě můžu objevit.

2) Nestydíte se zeptat

Na Bc. studiu jsem se někdy styděl, když jsem něčemu nerozuměl nebo mě něco víc zajímalo. Když se vyučující zeptal, jestli má někdo otázky, ruku jsem nezvedl. Vždyť se můžu zeptat na příští hodině. Jenže když studujete na kombinovaném studiu a máte celý předmět jednou za semestr, je to buď teď, nebo nikdy. A proto se mi líbí, že moji spolustudující ani já se ptát nestydíme a vyučující neví, koho vyvolat dřív.

3) Lépe plánujete

Ať už přicházíte studovat a přitom pracujete, nebo vychováváte potomstvo, musíte plánovat. To je náročné. Musím zejména vyseknout poklonu všem svým spolužačkám a spolužákům, kteří mají děti. Výhodou ale je, že už se znáte. Lépe zvládáte organizaci svého času i sil. A taky víte, že někdy to – zkouška, státnice, diplomka – prostě nevyjde. Vydáte ze sebe to nejlepší a život přesto do vaší snahy hodí vidle. Pochopitelně vás mrzí, že to nevyšlo napoprvé, ale zkusíte to znovu. Budou další termíny.

Investice, která se vyplatí

Pokud uvažujete, jestli se v pokročilejším věku vrátit na „výšku“, moje rada zní: jděte do toho! Splníte si svůj sen, budete studovat naplno a zároveň od sebe mít realistická očekávání. Investicí do vzdělání investujete do sebe. To vám nikdo nevezme a – což je vrcholně aktuální – je to druh bohatství, který nepodléhá inflaci. Naopak, s časem jeho hodnota roste.


Martin Zelinka
student navazujícího magisterského programu Orální historie - soudobé dějiny na FHS UK

Komentáře