Téměř filosofická procházka budovou FHS

Naše nová fakulta má skoro za sebou první akademický rok plného provozu. O prázdninách se ponořila do letního polospánku, utichla a stejně tak se ztišil údiv, překvapení, ať už příjemné nebo nepříjemné, které její vzhled vyvolával. Pro mnohé z nás se během toho roku stala běžným „předmětem denní potřeby“. Dokonce i těm, co měli na počátku dojem, že se octli v Matrixu nebo jiném sci-fi (to jsem v atriu skutečně několikrát začátkem roku zaslechla), se zdá mnohem skutečnější.

Pojďte se se mnou vrátit do doby, kdy jste fakultu viděli poprvé. Od několika studentů a studentek jsem zpočátku slyšela, že je fakulta moc studená a příliš betonová. Někdy také, že oním betonem působí nedokončeně. Nebo, že by si sídlo humanitní vzdělanosti zasloužilo prostor mnohem historičtější (podobnou jako má třeba Filozofická fakulta), s geniem loci.

Mně bylo ale na první pohled jasné, že humanitní vědy jsou v té naší budově na správném místě. Vstupme teď hlavním vchodem do atria a zakloňme hlavu. Pruhy nosníků střídají pásy nebe, ve slunečný den jimi proudí paprsky. Má to v sobě něco z gotických katedrál, ve kterých neexistuje jednolitá hmota stropu, ale nahrazují ji vysoko se sbíhající žebra. Klenba katedrály se při pohledu zespoda tyčí téměř v nedohlednu. Tato vertikála má věřícímu připomenout blízkost a zároveň vzdálenost Boha. My z atria hledíme přímo vzhůru na oblohu, konce taky nedohlédneme, přestože se nám to nebe zdá blízko. Jako Poznání (jako Bůh?).

Už vás z toho koukání nahoru určitě bolí za krkem. Rozhlédneme se proto okolo sebe. Na trochu hrubé, betonové sloupy a ochozy. A na chvilku se pohledem zastavíme i na stropní mřížce nad vchodem, kterou vykukují technické „vnitřnosti“ v podobě drátů. Všechno se nám ukazuje takové, jaké je. Bez nátěru, bez poklopu. Neskryté. Starořecké slovo alétheia značí pravdu ve smyslu neskrytosti (a-léthé, NE-skrytost, zjevnost). V neskrytosti se nám ukazuje, otevírá bytí. A tak je možné poznání. Poznání, které se na fakultě pokoušíme ne-li najít, tak aspoň hledat. Myslím, že Filosofii se po našich betonových, nenatřených ochozech prochází dobře.

Teď si ještě protáhneme nohy a vyjdeme do druhého podlaží. Ochozy, propojené se schodištěm, připomínají v jednoduchém půdorysu pravoúhlý meandrdvojsečnou sekeru (labrys) labyrint. Labyrint, veskrze barokní symbol, je geometrické, strukturální zobrazení jak poznání vnějšího světa, tak vnitřního hledání Boha. Bloudění barokním románovým labyrintem (zobrazujícím nejen svět, ale i svět-město) je cestou k zasvěcení. Poutník, který se nenechá svést na zcestí, posléze nachází cestu nejen k Bohu, ale i do vlastního nitra. Nalézá tedy nakonec i sám sebe. Každému, kdo přišel na FHS s přehršlem různorodých zájmů, a našel, co ho skutečně baví, bude tenhle motiv jistě blízký.

Budova FHS sice není historická ani vyloženě tradiční. Ale duch jí rozhodně nechybí a troufám si tvrdit, když se vrátím k přirovnání ke katedrále, že má potenciál být skutečným Chrámem vědění. To ovšem záleží i na nás. 

Použitá literatura:

Hodrová, Daniela. Román zasvěcení. Malvern, 2014.

Syrový, Bohuslav. Architektura. Svědectví Dob. SNTL - Nakladatelství technické literatury, 1974.

Komentáře