FHS? A co s takovou školou chceš dělat?

Je to téma, které nikdy neomrzí. Jako personalistka obsazující pozice v marketingu to ale vidím pozitivněji. Není třeba se ničeho bát, žádná škola nás na práci nepřipraví perfektně. FHS nám navíc dává průpravu pro neustálé celoživotní vzdělávání, což je velkou výhodou. Abyste byli při hledání práce sebejistější, posbírala jsem nejčastější přešlapy, které u uchazečů o práci vídám. Sestavila  jsem z nich návod, jak projít výběrovým řízením a nezbláznit se z toho. Věřím, že se vám povede vyhnout se nepříjemným výběrovým řízením, která popsala kolegyně v článku: O hledání práce aneb šéfem rozvědky snadno a rychle.



Než se začnete horečně přihlašovat na pozice z jobs.cz, promyslete si, co vlastně chcete dělat a jaká je vaše motivace. Jak velký úvazek zvládnete? Co vás baví? V čem jste dobří? Co můžete firmám nabídnout? Kolik peněz byste rádi dostávali každý měsíc na účet? Pokud ještě nemáte jasno v náplni práce, která by vám sedla, zkuste se spíše zaměřit na společnosti, pro které by se vám líbilo pracovat. Až to promyslíte, začnou se vám rýsovat priority a s nimi pořadí, v jakém se budete o jednotlivé pozice ucházet.

Životopis

Dalším krokem je udělat si dobrý strukturovaný životopis. Řadě firem dnes už stačí vyplněný profil na LinkedInu (profesní sociální síť). Jen si zkontrolujte, jestli nemáte profil nastavený jako neveřejný, informace o vás pak vidí jen vaše spojení.

Do životopisu doporučuji dát:
  • reprezentativní fotku – nejde o to, že byste byli posuzováni podle vzhledu, ale personalista si vás tak lépe zapamatuje;
  • kontakty, na kterých jste k zastižení – stačí e-mail a telefon, adresa netřeba;
  • vypsat vaše zkušenosti a dovednosti – pokud to bude relevantní (např. to bude vaše první práce), není od věci popsat i studijní úspěchy, projekty, stáže, studium v zahraničí apod.;
  • ideálně nějaké shrnutí toho, co jste zač – taková stručná variace na motivační dopis, který už také není tak často vyžadován.

Je velmi pravděpodobné, že si vás potenciální zaměstnavatel bude vyhledávat na internetu. Projděte si své sociální sítě a zvažte, jestli opravdu chcete mít veřejně viditelné i fotky z klubu kolem třetí ráno.

Pak už nic nebrání rozesílání životopisů a odpovídání na vypsané pozice. Tady platí, že míň je víc. Vyberte si jen pár pozic a dejte si tu práci, abyste už v prvním oslovení dané firmy dali najevo, že víte, čím se společnost zabývá a proč byste zrovna vy byli tím, s kým se chtějí aspoň potkat. Pokud máte nějaké oblíbené firmy, které zrovna nemají vystavenou pozici odpovídající vašim zkušenostem, nebojte se jim ozvat i tak. Tajný tip: nebojte se kontaktovat personalisty z vyhlídnutých firem přímo například přes výše zmíněný LinkedIn. Pokud vám z firmy nikdo neodpoví, rozhodně se nestyďte připomenout – ideálně zhruba po týdnu e-mailem nebo telefonicky.

Pohovory

Jakmile vás pozvou na pohovor, máte napůl vyhráno. Teď je na řadě zužitkovat to, co jste se na naší fakultě naučili. Umíme o věcech přemýšlet, argumentovat, zvažovat více úhlů pohledu. To jsou vlastnosti, které ostatním kandidátům chybí. Mimochodem víte, jak poznáte studenty/absolventy FHS na pohovoru? Když se jich zeptáte na jednoduchou otázku, odpoví další otázkou. Když se zeptáte na názor, neodpoví vůbec, nemají-li dost podkladů, aby si mohli vytvořit ucelený pohled na danou problematiku.

Věnujte vždy čas přípravě na pohovor – projděte si web a sociální sítě dané společnosti, pročtěte si inzerát k pozici. Chápu, že na některé pozice se hlásíte, protože prostě potřebujete peníze, ale i tak jde vždy vymyslet nějaký další důvod, proč je zrovna tahle pozice lepší než jiné (nebo aspoň není tak špatná). V rámci přípravy je také dobré zjistit, jaké oblečení se v dané firmě nosí a přizpůsobit tomu svůj outfit – firmy mají často na svých sociálních sítích fotky z kanceláří. Pokud si kupujete nové oblečení, dejte si pozor, abyste z něj sundali všechny visačky a nepřišli jako jeden můj kandidát se samolepícím proužkem označujícím velikosti na nohavici.

Během pohovoru buďte upřímní. Nemá smysl si přibarvovat zkušenosti nebo odpovídat tak, jak si myslíte, že se od vás očekává. I kdyby vám přetvářka prošla při pohovoru, nevydržíte to potom v práci příliš dlouho. Je lepší vyložit karty rovnou. Přeci chcete nastoupit tam, kde vás ocení takové, jací jste. Také se nebojte ptát na vše, co vás k dané pozici zajímá – co je náplní práce, za co budete odpovědní, jaká je pracovní doba a podobně. Ze schůzky byste měli odcházet s dostatkem informací, abyste byli schopni zvážit, jestli máte o danou práci stále zájem. Výsledek se obvykle nedozvíte hned. Zeptejte se, kdy můžete očekávat verdikt. Pokud se vám neozvou ani den či dva po termínu, připomeňte se.



Některá výběrová řízení nejsou příjemná, vlečou se, personalisté neodpovídají na e-maily, nebo naopak volají moc často, máte málo informací, máte moc informací. Ale většina personalistů se prostě snaží dělat svou práci, jak nejlépe umí. Nechtějí vás připravovat o čas, nechtějí vás při pohovoru potopit, nechtějí vás zbytečně nechávat čekat na odpověď. Jejich cílem je najít toho nejlepšího kandidáta pro obsazovanou pozici v co možná nejkratší době. Naneštěstí narazíte i na výjimky. Proto nevěšte hlavu při prvním ani pátém nevydařeném výběrovém řízení. Nakonec najdete to, co vám bude vyhovovat.

Přeji hodně štěstí!

Komentáře