Dohlížet a běhat aneb počátek tělocviku v Evropě

Začátkem března naše redakce zveřejnila článek s názvem Ve zdravém těle šťastný duch, který pojednává o možnosti navštěvovat na naší univerzitě sportovní kurzy. Přemýšleli jste ale někdy o tom, jak je vůbec možné, že se ve školství setkáváme s tělesnou výchovou? Pro dnešní základní a střední školy je typické, že se snaží svým žákům a studentům předávat kvanta informací, zkouší jejich paměť a logické uvažování, ale také působí na jejich tělesnost. Nyní se v krátkosti pokusíme podívat právě na to, kdy a proč se v evropských školách objevil tělocvik. (Důležité je ale mít neustále na mysli, že tento krátký výklad neslouží a jako univerzální vysvětlení veškerých historických jevů ani sloužit nemůže).

Prvotní myšlenky uvažující o tělesné výchově jako o součásti školního prostředí se objevují už v 17. století. Plně se však v praxi projevují až ve stoletích následujících. V první řadě bychom si měli uvědomit, že pro novověk je typické mazání rozdílu mezi veřejnou a soukromou sférou života, díky čemuž školství začalo v obecném slova smyslu postupně nahrazovat výchovnou funkci rodiny, a to jak v otázkách duševních, tak i v otázkách tělesných. Pro moderní národní stát bylo (a stále je) důležité, aby jeho instituce vychovávaly, disciplinovaly a tím následně vytvářely dokonalé a poslušné občany dle obrazu svého. Vzdělávání tedy hraje zásadní roli v pozitivním formování lidu, a jestliže občané budou naslouchat radám pedagogů, národ může pokojně vzkvétat.


Do tohoto prostředí národní školy začaly postupně prostupovat i myšlenky ovlivněné například darwinismem nebo soudobými představami o dědičnosti, lékařství a zdraví, jež měly podíl na mnohých budoucích reformách. Spousta novověkých filosofů, pedagogů a vědců sdílela starou antickou myšlenku, že sedavý a přemýšlivý způsob života má neblahý vliv na zdravotní stav člověka, a tak bylo krok za krokem vyprodukováno velké množství rozmanitých spisů a návodů, v nichž bylo například vysvětleno, že výuka cizího jazyka může vést ke změně sexuální orientace nebo že univerzitní vzdělání je vhodné jen pro fyzicky zdatné jedince. Jedny z nejčastějších obav odborníků se týkaly trávicích a dýchacích potíží, problémů s páteří, tuberkulózy nebo sklonům k melancholii a šílenství. S rozšiřující se povinnou školní docházkou bylo třeba vypořádat se s otázkou, zda škola jako taková není člověku spíše na újmu. Jak by mohl stát prosperovat, kdyby jeho občané degenerovali? Bylo proto nutné jak žáky, tak vyučující ochránit.

V rámci tohoto diskurzu přicházeli pedagogové a další specialisté s novými a novými technikami, jak tzv. školním nemocem předcházet. Jednou z takových forem prevence byly mimo jiné i nejrůznější druhy pohybu a manuálních prací od pěších túr, jízdy na koni, tance a zahradničení až po to, co dnes nazýváme tělocvikem. Cvičení však nebylo jediným řešením. Do vyučování byla dále zařazena výchova ke zdraví a pro žáky a učitele bylo pořizováno nové školní vybavení, jež mělo být k tělu šetrné.

Jestliže bylo rčení “ve zdravém těle zdravý duch” někdy skutečně aktuální, je to právě v této historické epoše ovlivněné diskurzem, jenž kladl velký důraz na péči o lidské zdraví. Otázkou samozřejmě zůstává, nakolik byly veškeré reformy spojené s tělesnou výchovou skutečně užitečné a nakolik se jednalo (jen) o jakousi dobovou módu. Ačkoli nejsem historik, mým osobním názorem je to, že velký medicínský pokrok pozdějších let vyléčil a vyvrátil pomyslné školní nemoci a tím i sebral tělocviku své významné postavení. Nová epocha přinesla nové diskurzy a nové reformy. To, s čím se v dnešní době setkáváme na základních a středních školách, je podle mě jen jakýsi rudiment, který má už poměrně odlišnou funkci, ačkoli se jedná o stále stejnou činnost. Ale kdo ví – možná se tělesná výchova v plné síle opět vrátí a poslouží nám jakožto prevence vůči novým technologiím a nástrahám budoucnosti.

Komentáře

  1. Já ti dam rudiment. Kolik máš kolem pasu? :))

    OdpovědětVymazat
  2. Domnívám se, že pokud má člověk žít zdravě a plnohodnotně sportovat, tak ho 2x45 minut týdně, z čehož je potřeba navíc odečíst příprava, nástup, rozcvička a čas, kdy se jednoduše během vyučovací hodiny nic neděje, protože je jednoduše nemožné, aby se cvičilo každou vteřinu, neboť probíhá výklad, žáci se musí střídat apod., příliš nevytrhne.

    Jestliže tělesná výchova na středních a především na základních školách znamená rozcvičit se, oběhnout třikrát tělocvičnu, a pak dvě minuty šplhat na tyč a zbytek hodiny se koukat, jak šplhají ostatní (v lepším případě se stihne ke konci výuky ještě desetiminutová vybíjená) jedná se dle mého názoru o rudiment.

    OdpovědětVymazat
  3. Roman má pravdu a záleží především na tom, kdo hodinu TV vede. Takže, za vším stojí pedagog!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat